søndag den 13. april 2008

Spild af godt øl

I går gjorde jeg det: Jeg puttede øl i en brøddej og øl i aftensmaden. Jeg har tidligere brugt Stout i mange gryderetter. Det er okay, for Stout bryder jeg mig ikke om at drikke - bortset fra Kölsch og Kilkenny er det vist den eneste øltype, jeg (helst) ikke drikker. Men i går brugte jeg en Jensen Ngong Hills. En fin øl.

Jeg gør vold på mig selv ved at putte øl i mad og bagværk. Sådan en skøn øl, jeg ellers kunne drikke. Det er godt nok svært at ofre en øl på den slags. Men jeg ved jo godt, at hvis jeg vil lave god mad, så kræver det gode ingredienser - også på ølfronten. Men helt ærligt, er det ikke lidt spild af god øl?

Unghanen klædte faktisk øllen ret godt - senere ved jeg noget om brødet.

3 kommentarer:

Lise sagde ...

Nix, øl kommer helt til sin ret i brød og rustikke kødretter, for slet ikke at tale om ølkage, der bare ikke ville være det samme uden. Du må huske at købe lidt mere! (Eller, den Kvistske løsning, drikke noget andet).

Majsen sagde ...

Det er bestemt ikke spild af god øl. Jeg bruger selv øl i en marinade til kalvekød, og det er intet mindre end et himmelsk resultat.

Men derfor kan det godt virke mærkeligt at komme øl i maden. Det er nok ikke anderledes en rødvin i mad - vi skal bare lige acceptere at øllen er til andet end bælle. At den også kan være raffineret og fin, hvilket mange jo bestemt er i dag.

Forsæt du bare din øl "tortur"

Zette sagde ...

Lise: Ølkage? Hov, kan du ikke sende mig et link eller opskrift, lyder lovende. Nej, nej, drikkes skal det da, det må være bedre at købe mere.

Majsen: Velkommen til. Jeg foretrækker faktisk øl fremfor vin i maden - og du har ret, der findes fænomenale øl lige pt. Så jeg fortsætter torturen, og jeg vil så gøre som Lise foreslår: Købe lidt ekstra.